Aspàsia
Artista: Josep Maria Subirachs
Títol: «Aspàsia»
Any: 1981
Tècnica: bronze, pintura i pedra
Edició: peça única
Mesures: 60 x 45 x 18,5 cm
________________________
A diverses obres de Subirachs trobem aquesta barreja d’escultura amb pintura. L’artista en diu pictoescultures.
Des d’un punt de vista estètic i formal, aquesta escultura trenca amb la tradicional simetria que observem a moltes obres de Subirachs. El pes de la composició es situa a la part esquerra, on trobem el rostre, pits, ventre i sexe del personatge, mentre que al costat dret es dedica només al braç i a la cama. Aquest fet implica un canvi a la concepció escultòrica per part de l’artista. Aquest abandona el classicisme per submergir-se en un amanerament de les formes, fent protagonistes a les línies corbes del braç i la cama.
Des d’un punt de vista històric, l’obra fa referència a Aspàsia de Milet, que va ser un personatge molt influent en la vida cultural i política de la Grècia de Pèricles, de qui va ser primer amant i després parella oficial. Tot i que no s’ha pogut demostrar, es diu que va ser una hetera, és a dir, una dona de companyia il·lustrada. Fins i tot es diu que va arribar a regentar un bordell. El que sí que ha transcendit fins als nostres dies és que va jugar un paper inaudit per a les dones del seu temps a la vida social d’Atenes. Dotada de gran intel·ligència i d’una personalitat excel·lent, es va envoltar d’homes tan destacats com Anaxàgores, Eurípides i Sòcrates. Amb aquest darrer va mantenir una gran amistat i, de fet, gràcies a la seva habilitat retòrica i la seva gran eloqüència, va arribar a convertir-se en la seva mestra. El pensador acudia sovint a veure-la, de vegades acompanyat dels seus amics, per mantenir diàlegs amb ella i rebre classes de retòrica.